- Det er megaalvorligt

Paradise Hotel-værten Rikke Gøransson vil gøre op med det perfekte ydre, som mange unge kæmper for at leve op til

Udgivet Opdateret

Rikke Gøransson fik placeret et vatteret indlæg - en såkaldt kyllingefilet - på hver side af begge bryster. De blev tapet på for at give barmen mere fylde. Herefter fik hun yderligere en bane på hele vejen fra ryggen og over brysterne - for at mase dem sammen, så det dannede en kavalergang.

Det kunne ingen seere se, da hun slog dørene op til realityprogrammet "Paradise Hotel".

I dag er den slags optiske illusion kun et klik væk. Den forvrængede virkelighed kradser Rikke Gøransson nu i, og det kan ses i dokumentaren "Hvorfor skal Rikke være smuk?", som får premiere på TV 3 og Viaplay 18. januar.

Er nødt til det

- Jeg har på ingen måde rigtig lyst til at bruge mit privatliv. Men jeg kan godt se, at jeg er nødt til at gøre det her, for ellers giver det ikke mening for mig at lave dokumentaren. Så det er måske det rigtige tidspunkt, siger hun og uddyber:

- Jeg er klar - og stærk nok - ældre og ved, hvem jeg er, og hvad jeg står for. Jeg har været en del af skønhedsidealet, så det bliver jeg nødt til at smadre. En af de ting, som netop er en pointe, er, at det hele har været så fint og perfekt og flot. Og så blev jeg ramt af en ansvarsfornemmelse, siger Rikke Gøransson.

Har ikke opskriften

- Der er ikke nogen lærebog, og jeg har heller ikke opskriften på, hvordan man skal opføre sig, eller hvad der er godt og sundt for alle. Men jeg tror i hvert fald, at vi bliver nødt til at tale om det. Ellers bliver vi ikke klogere, og så kan vi ikke hjælpe unge, og så er det svært at placere ansvar og gøre noget.

Rikke Gøransson understreger, at hendes liv også kan være gråt, end hvad det måske har fremstået på billedskønne Instagram-fotos. - Jeg keder mig. Jeg kan være uinspireret. Og doven - de sider, alle mennesker har, siger hun. (Arkivfoto).

Over dokumentarens seks afsnit møder Rikke Gøransson unge, som oplever presset fra perfekthedskulturen, og unge, der har gjort op med den.

Til Norge

Hun tager også til Norge, hvor influencere skal mærke sponsorerede opslag og annoncer, når kropsform, størrelse eller hud er retoucheret eller redigeret. Og så rejser hun til Sydkorea, som er det sted i verden, hvor der bliver foretaget flest kirurgiske indgreb per indbygger.

Det har Rikke Gøransson selv fået. For mange år siden fik hun en brystforstørrende operation.

Det kommer bag på nogle af de unge kvinder, hun møder, i dokumentaren, at hendes liv er meget mere nuanceret end på billedskønne Instagram:

- Jeg har vidst, hvem du var, siden jeg var helt lille, siger en af de unge kvinder.

Kommer bag på hende

- Der har jeg bare tænkt: "Okay, det er så Danmarks mest perfekte dame, vi har her. Hun er den smukkeste. Hun er perfekt og har et perfekt liv. Hun er i Mexico hele tiden og lever livet med drinks og sol og sommer".

Det kommer bag på Rikke Gøransson, at hun har givet det indtryk.

Det gør hende faktisk ked af det.

Jeg keder mig

- Jeg keder mig. Jeg kan være uinspireret. Og doven - de sider, alle mennesker har. Jeg er også fjollet, og jeg har også beskidte tæer, når jeg går på bare fødder - det ser man også i dokumentaren, hvor jeg i øvrigt har krøllet hår, og man kan se mine extensions, siger Rikke Gøransson og fortsætter:

- Det er ikke noget, jeg synes, er megafedt. Men det er nødvendigt, at det kommer frem. Jeg er også bare et menneske, ikke. Og kvinder skal ikke rende rundt og være smukke og mystiske hele tiden.

Syret datingliv

- Det er også det, der har været så syret i mit datingliv - prøv at forestille dig, at du altid skal være mystisk, have det rigtige svar og aldrig blive sur.

I de første sæsoner af "Paradise Hotel" mindes Rikke Gøransson, at hun ikke måtte ændre udseende markant.

Hun var nervøs op til kostumeprøverne. Kjolerne var ofte kollektionsprøver og tit såkaldte size 0-modeller - den allermindste størrelse.

Sugede maven ind

Et år kom hun til Mexico og følte, at kjolerne ikke længere faldt som før. Hun måtte suge maven ind, og det føltes, som om huden var ved at blive lynet med op.

På et tidspunkt, inden hun skulle have tøj på med kig til maven, tog hun vanddrivende piller.

- Dengang tænkte jeg, det virkede så nemt og smart - "det er bare et lille fif". Det var jo ekstremt, udbryder Rikke Gøransson.

- Du bliver dehydreret, og det er ikke sundt - og slet ikke i den varme.

Hun tog kun pillerne en enkelt sæson.

Kostvejleder

Men hun blev kropsbevidst i et omfang, hun ikke havde været før, og hun tog en uddannelse som kostvejleder.

- Ikke for at ændre min krop, men for at styre det, understreger hun.

- Jeg lever meget sundt. Men jeg er ikke fanatisk, og jeg spiser det, jeg har lyst til.

Rikke Gøransson træner for sin mentale og fysiske sundhed, ikke for forskønnelsens skyld.

Ballast

Også at have uddannet sig til psykoterapeut har givet hende en ballast. Der bruger man meget tid på at reflektere over sig selv, over verden og sin egen væren i den, fortæller hun.

- At få styr på sine værdier er et godt sted at starte, siger hun.

Sidste år vendte Rikke Gøransson efter to sæsoners fravær tilbage som vært på "Paradise Hotel", som hun ellers troede, hun var færdig med.

Bliver stadig stylet

Hun bliver stadig stylet - to timer tager det - men hun er bevidst om at vise, hvad der foregår bag kameraet, til sine følgere på Instagram, som i skrivende stund tæller over 146.000.

- Det er planlagte looks, så der er ikke nogen fejl. Og tro mig, man kan gøre meget med hår og makeup, siger hun.

- Det, jeg poster på Instagram, er meget arbejdsrelateret. Men på min story er det fuldstændig her-og-nu. Det, du ser, er det, du får. Der er ikke filter på, og det er ikke redigeret længere.

Droppede det

Den forrige regering fremsatte et lovforslag om en mærkningsordning for retoucherede reklamebilleder og -film a la loven i Norge.

Men da valget blev udskrevet i 2022, bortfaldt alle lovforslag, og den nye regering har ikke genfremsat det.

Mærkningsordningen, som skal drøftes i en kommission, der kigger på børn og unges trivsel, kunne være et værktøj, mener Rikke Gøransson.

- Hvis det dukkede op på halvdelen af de billeder, vi så, tror jeg, det ville gøre noget, funderer hun.

Megaalvorligt

- Det er megaalvorligt. Perfekthedskulturen brager derudad, og Instagram er udstillingsvinduet. Det kan godt være, vi siger til os selv: "Det kan ikke være virkeligt det hele". Men man kan ikke se hvornår. Det kan være meget små ting, der gør enorm forskel. Det ved jeg selv - jeg har brugt et filter, som ikke ændrede på mit ansigt, men som gav mig glød og shine.

- Sidste år fik jeg Botox i panden, fordi jeg syntes, jeg så træt ud. Det ville da være fedest, hvis jeg kunne tænke: "fuck botox, fuck makeup, fuck hår". Men der er jeg ikke. Men hvis jeg i det mindste er ærlig omkring det...

38 procent af de adspurgte piger i 9. klasse svarer i en undersøgelse foretaget af Børns Vilkår, at de redigerer billeder, inden de lægger dem op på sociale medier.

Buffalo-sko

Rikke Gøransson er født i 1986. Instagram blev lanceret i Danmark i 2010. Da var Rikke Gøransson 24 år.

- Der har altid været noget, der har været trendy. Da jeg var teenager, var det Buffalo-sko, man gerne ville have. Men det var på et helt andet niveau, og der var ikke så store krav til, hvordan du skulle se ud.

En anden tid

- Jeg tror, vi skal forstå, at vi lever i en anden tid. Der har ikke været nogen voksne til at styre det eller fortælle de unge, hvordan man skal være på sociale medier, fordi jeg tror ikke selv, vi helt forstår det endnu. Så derfor må vi tale om det.

Men skal de unge ikke selv gøre deres egne erfaringer, kan man indvende?

Sådan tjener Facebook penge

Facebook er en del af hverdagen for flere milliarder mennesker verden over.

Det sociale medie lader brugere have venner, oprette og tilmelde sig events og vigtigst af alt dele det hele med omverden.

Facebook er gratis for brugerne, men er alligevel en enorm forretning.

Se her, hvordan Facebook tjener sine penge.

* I slutningen af 2020 havde Facebook 2,8 milliarder aktive brugere hver måned.

* Facebook ejer ud over Facebook billedtjenesten Instagram, beskedtjenesten Messenger, beskedtjenesten WhatsApp og VR-headsetproducenten Occulus.

* Størstedelen af Facebooks indtjening kommer fra reklamer.

* Salget af reklamer sker via platforme, hvor kunder selv kan købe reklamer. De bliver så bliver en del af det, brugere ser, når de anvender Facebook.

* Der sælges også eksponering af kunders egne opslag på Facebook, der så bliver vist til brugere i langt højere grad, end de ellers ville være blevet.

* Facebook har enorme mængder data om alle brugere. Derfor kan kunder købe reklamer målrettet specifikke målgrupper.

* Kunder kan mod betaling også købe sig adgang til analyseværktøjer af, hvordan deres reklamer og opslag bliver set.

* Det faktum, at brugerne giver Facebook så meget viden om dem, bliver af nogle kaldt den egentlige betaling for tjenesten.

* Facebook ejer også enorme datacentre, der bliver leaset ud til tredjepart.

Kilder: Facebook.com, CNBC.

- Det ved jeg ikke - jeg har ikke opskriften. Men jeg synes, det er et voksenansvar. Ikke de unges.

- Jeg føler, at hvis vi ikke gør noget, så bliver unge om ti år voksne og siger: "Det var helt fucked, da vi var teenagere - hvorfor gjorde I ikke noget?".

Powered by Labrador CMS