Taler ud om vigtig rolle

Den bærende rolle i de resterende filmatiseringer af Jussi Adler-Olsens bøger markerer et nyt kapitel på flere fronter for multiartisten Zaki Youssef

Zaki Youssef er selvlært og selvgjort, men alt er udsprunget af den kunstneriske nerve. – Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Da Nordisk Film overtog rettighederne til filmatiseringerne af Jussi Adler-Olsens resterende bøger om Afdeling Q, betød det samtidig nye ansigter i det velkendte univers.

Som vicekriminalkommissær Carls Mørcks umage, men godmodige makker Assad, indtrådte den 41-årige multiartist Zaki Youssef, som har debuteret i rollen i den biografaktuelle Afdeling Q-film, “Marco Effekten”.

– Det repræsenterer en frihed og et skifte for mig. Især udsigten til at spille en rolle, der kan folde sig ud hen over mange film og vise flere facetter, synes jeg, er helt vild fed!

– Og så repræsenterer rollen også en sikkerhed for mig, siger Zaki Youssef.

Det er nemlig planen, at han skal portrættere Assad, frem til sidste punktum er sat.

Flere film på vej

Jussi Adler-Olsen har planlagt ti bøger i thrillersuccesen – de to sidste er endnu ikke udgivet.

– Jeg ved, at jeg skal lave de her film – og forhåbentligt stadig blive ved med at lave andre ting ved siden af, siger Zaki Youssef.

– Det kan nogle gange være virkelig svært for kunstnere i Danmark – medmindre man virkelig er slået igennem folkeligt – at klare sig og betale husleje uden at arbejde som pædagogmedhjælper, stå i en café, eller hvad-ved-jeg ved siden af for at få det til at løbe rundt.

Zaki Youssef er ikke det eneste nye ansigt i universet.

Ulrich Thomsen har overtaget rollen som Carl Mørck fra Nikolaj Lie Kaas, mens Sofie Torp spiller sekretæren Rose. En rolle, som Johanne Louise Schmidt hidtil havde spillet.

– Det har været spændende og skræmmende at tage over. Det er arvesølvet – film og bøger, som rigtigt mange har et stærkt forhold til, så det gør det også intimiderende.

– Men jeg har tænkt meget over, at det er ligesom andre ikoniske karakterer fra bøgernes verden, som mange forskellige folk har givet deres bud på, siger Zaki Youssef og nævner “Batman” og “James Bond”.

– Nu har vi givet vores bud, og der er helt sikkert nogle, der synes, at det er dårligere end det andet. Og så er der forhåbentligt nogle, der synes, at det kan noget i sig selv. På en måde glæder jeg mig også til, at vi skal i gang med den næste film, hvor det ikke handler så meget om det gamle univers, men mere om det, vi har lavet.

Begyndte som rapper

Zaki Youssef er selvlært og selvgjort inden for kunst og kreativitet.

Han begyndte med musikken som rapper, beatboxer og komponist og albumdebuterede for 20 år med hiphoppladen “MusikMozaik”, som bragte ham forbi USA, Afrika, Europa og Mellemøsten.

Og med afsæt i musikken har Zaki Youssef også udforsket dramatikken.

Han har komponeret musikken til balletten “Othello”, som blev opført på Det Kongelige Teater – hvor han i øvrigt senere selv blev udnævnt årets kunstner.

Senere stod han allerforrest på de bonede gulve og fik tildelt Reumerts talentpris, som hylder og hædrer dansk scenekunst, for at have skrevet stykket “Præmieperker”.

Zaki Youssef står også bag monologen “Jeg hører stemmer”, hvor han tog afsæt i sin personlige historie om at være splittet mellem to tilhørsforhold fra sin danske mor og egyptiske far i en polariseret verden af dem og os.

– Jeg har altid syntes, at nye udtryk har været spændende, og skuespillet startede på samme måde for mig, fortæller Zaki Youssef.

– Jeg har aldrig haft en eller anden plan om, at det er den her vej, jeg skal gå. Jeg har altid bare gået efter, hvor min lyst var, og hvor jeg har kunnet mærke, at der var energi. Og skuespillet har været et af stederne.

Lavet flere TV-serier

Det begyndte på teatret. Siden kom han til tv, hvor han har haft en af de bærende roller i satireserien “A-Klassen”, sketchshowet “Granddanois” på TV2 Zulu og forbi den stjernespækkede internationale serie “The Looming Tower”, som havde Jeff Daniels og Alec Baldwin i de bærende roller.

På biograflærredet slog han for alvor igennem i dramaet “Danmarks sønner”, som indbragte den autodidakte skuespiller flere fornemme prisnomineringer.

Senere på året er Zaki Youssef også aktuel i roadmovie-komedien “Vildmænd” over for Rasmus Bjerg, som han også spillede over for i “Danmarks sønner”.

Men de to film adskiller sig markant fra hinanden på flere parametre og markerer – ligesom Afdeling Q – endnu et skifte for Zaki Youssef.

– I mange år har jeg haft en følelse af, at rollerne har været begrænsede for skuespillere, som ser ud som mig og er lidt brune i huden. Og havde du spurgt mig for ti år siden, havde jeg sagt: Har du overhovedet set nogen med brun hud spille andet end taxichauffør, indvandrer eller andet, hvor rollen specifikt var relateret til etnicitet?, siger Zaki Youssef og fortsætter:

– Jeg har slet ikke noget problem med at spille hverken taxachauffør eller kriminel. Men ofte har jeg et problem med at spille endimensionale karakterer. Men det er begyndt at ændre sig. Jeg føler, der er begyndt at ske noget de sidste år, så jeg er fortrøstningsfuld for fremtiden, siger han.

Sket en udvikling

Også på andre parametre er der sket en udvikling, fortæller Zaki Youssef videre.

– Jeg har været inde til et par castinger – det har jeg heller aldrig været før – hvor rollerne ikke havde noget som helst med etnicitet at gøre.

– Jeg tror, man har nået et punkt, hvor der er tilpas mange mennesker, der siger: “Ej, det går jo ikke – nu er der nødt til at ske noget!”. Og det er fedt!, siger han.

“Marco Effekten” kan ses i biograferne landet over.

Powered by Labrador CMS