Død efter længere tids sygdom

Jan Duckert var reklamekoncepternes grand old man. Fredag døde han efter længere tids sygdom, 73 år gammel

Jan Duckert er død 73 år gammel. Foto: Scanpix.
Offentliggjort Sidst opdateret

Han har været en af reklamebranchens tunge drenge, og i årtier har han været med til at få danskerne til at grine ad koncepter som blandt andet Polle fra Snave.

Men fredag døde Jan Duckert efter længere tids sygdom. Han blev 73 år.

Det skriver mediet Bureaubiz, der beskæftiger sig med reklame- og marketingbranchen.

Jan Duckert var, som navnet antyder, en af medstifterne af Wibroe, Duckert & Partners. Netop nyuddannet reklamemand slog han i 1973 pjalterne sammen med Peter Wibroe, der allerede var et stort navn i branchen.

Sammen førte de deres nyskabte firma helt til tops.

– Det er lidt ubeskedent, men vi var altså det mest markante bureau i de næste 20-25 år, sagde Jan Duckert i forbindelse med et 70-års fødselsdagsportræt i 2017.

Legendariske reklamer

Firmaet har blandt andet skænket danskerne den ølrige J-dag, fået os til at synge “Kom bar do” på Molslinjen og sige “Squaaash”, når Tuborgs læskedrik bliver skyllet ned.

Men det blev langtfra Duckerts eneste firma. Faktisk var det bare et af de 25 selskaber, som han var med til at stifte.

I de seneste år har Jan Duckert ikke været aktiv som reklamemand. I stedet blev han bestyrelsesmenneske og var “ude af drift”, som han selv beskrev det.

Samtidig skar det de ugentlige arbejdstimer ned til omkring 30, så han fik mere tid med sin hustru og fire voksne børn.

Powered by Labrador CMS