Operation X afslører: Tøjgiganter brænder nyt tøj af
Morten Spiegelhauer og ’Operation X’ afslører populære tøjvirksomheder i at brænde nyt tøj af.
Tusindvis af nye cowboybukser, T-shirts, jakker og kjoler i flammer.
‘Operation X’ afslører, hvordan Danmarks største tøjvirksomhed Bestseller, der står bag står bag populære mærker som Vila, Vero Moda og Jack&Jones, og modegiganten H&M i årevis har fået brændt tonsvis af nyt tøj af på danske forbrændingsanlæg.
Det sker samtidig med, at de to store tøjvirksomheder markedsfører sig som miljøansvarlige med det klare budskab, at tøj ikke er affald.
Tonsvis af tøj
Det er et anonymt tip, der har ledt Morten Spiegelhauer på sporet af, hvordan Nordens to største modevirksomheder gennem flere år har fået brændt tonsvis af nyt tøj af på danske forbrændingsanlæg.
– Der er ingen tvivl om, at det var tøj. Vi kunne se det, lige så snart grabben fik fat i kasserne, og de gik i stykker, siger en tidligere arbejdsmand på forbrændingsanlægget i Roskilde, hvor H&M jævnligt gennem de sidste mange år har kørt tøj til destruktion.
12 tons om året
Ved hjælp af tidligere og nuværende medarbejdere på anlæggene, overvågningsbilleder og aktindsigter kan ‘Operation X’ afsløre, at H&M fra 2013 og frem til i dag i gennemsnit har fået brændt 12 tons tøj om året.
Det sker trods af, at modegiganten gennem flere år har markedsført sig på det klare budskab, at tøj ikke er affald.
Blandt andet gennem deres verdensomspændende indsamlingskampagne, hvor forbrugere bliver opfordret til at aflevere deres brugte tøj i butikkerne.
Derudover påstår H&M, at de slet ikke har noget tøjspild.
– Vi sælger faktisk alt det tøj, som bliver produceret. Spild er ikke noget, som vi oplever, siger Mia Møgelgaard, der er H&M’s danske chef for bæredygtighed.
Bæredygtig eller ej?
Bestseller, der står bag populære mærker som Vila og Jack & Jones, har det ambitiøse mål at være en af de mest bæredygtige tøjvirksomheder.
Alligevel kan ‘Operation X’ afsløre, at de alene i 2016 lod knap 50 tons tøj gå op i røg på forbrændingsanlægget Energnist i Kolding.
Bestseller bekræfter over for Politiken afbrændingen, men siger, at det er meget små mængder i forhold til deres samlede produktion.
– Generelt kan vi sige: Bestseller har ingen økonomisk eller miljømæssig interesse i at destruere produkter, der ikke fejler noget, skriver Jesper Stubkier, kommunikationschef i Bestseller, til Politiken.
Se hvordan Bestseller og H&M forklarer afbrændingerne i aften klokken 21.10 på TV 2.