Er det her ægte Steen og Stoffer-merchandise?

Det er mange år siden, der sidst kom nyt om drengen Steen og hans tiger Stoffer. Alligevel er det ikke svært at finde et Steen og Stoffer klistermærke.

Offentliggjort Sidst opdateret

Hvis du kender tegneserien Steen og Stoffer, genkender du formentlig også figuren på billedet til denne artikel.

Det kan i så fald være, at du har undret dig over, hvorfor Bill Watterson, der tegnede Steen og Stoffer over en 10 år lang karriere, har tilladt produktionen af sådan et klistermærke. Svaret er, at det har han ikke, og det samme gør sig i øvrigt gældende for alverdens andre former for merchandise, du kan have set med Steen og Stoffer gennem årene.

Bill Watterson er på mange måder sin helt egen, og det kommer måske især til udtryk i kraft af, at du formentlig aldrig har set et stykke officielt Steen og Stoffer merchandise. Der findes nemlig ikke særlig meget af det, mens der til gengæld findes en del variationer over klistermærket, der viser Steen tisse på alverdens ting.

Du kan ikke købe et Steen og Stoffer klistermærke

Steen og Stoffer-tegneserien blev udgivet fra 18. november 1985 til 31. december 1995 i amerikanske aviser, og striberne blev oversat til aviser over hele verden, siden serien havde premiere i 1985. Der er siden udgivet opsamlingstegneserier med de originale striber, og tegneserierne er dog noget nær det eneste, der findes af officielle ting med Steen og Stoffer. Alligevel har klistermærkerne faktisk  fejret 20 års fødselsdag.

Washington Post skrev således om klistermærkerne tilbage i 1997. Dengang var de et hit blandt Nascar-kørere. Klistermærkerne sad på Nascar-biler, og på klistermærkerne kunne man se Steen tisse på konkurrenterne. Man kunne også dengang få fingrene i klistermærker, hvor Steen tissede på logoer for forskellige biler, men Washington Post formåede ikke at finde ud af, hvorfra klistermærkerne stammede til at starte med.

Clevescene dykkede ned i historien om det sære klistermærke nogle år senere, i 2003, og Clevescene kom så tæt på Bill Watterson, som man kan, uden reelt set at tale med manden selv.

– Vi har overvejet at gå rettens vej, sagde Lee Salem, til Clevescene i den forbindelse Lee Salem var vicedirektør for Universel Press Syndicate, der stod for udgivelsen af Bill Wattersons arbejde i samtlige år, han tegnede Steen og Stoffer.

Hverken Newsbreak.dk, Clevescene eller Washington Post har haft held til at spore klistermærkerne til en ophavsperson. Det vides ikke, hvorfra de stammer, mens det er ganske sikkert, at deres eksistens ikke har gjort noget godt for Bill Wattersons humør.

En frustreret mand

Da Universel Press Syndicate forsøgte at gå rettens vej for at få produktionen af klistermærkene bremset, viste det sig at være så besværligt, at Universel Press Syndicate opgav.

– Bill er lige så frustreret over det, som vi er, sagde Lee Salem til Clevescene tilbage i 2003.

En af de ting, der stadig i dag gør Steen og Stoffer til en unik form for popkultur er, at du ikke kan købe Steen og Stoffer bamser, kopper, hatte eller klistermærker. Ifølge Washington Post tabte en mand tilbage i 1993 en retsag, hvor han var sagsøgt af Universel Press Syndicate for at sælge Steen og Stoffer t-shirts.

Lee Salem udtalte sig også til Washington Post om klistermærkerne tilbage i 1997, og svaret var i samme boldgade, som da Salem udtalte sig til Clevescene.

– Der er ikke meget andet vi kan gøre end at opfordre folk til ikke at købe klistermærkerne, sagde Lee Salem til Washington Post.

En majdag i Danmark

Billedet til denne artikel er taget en majdag i 2019 i lille Danmark, og kigger man nettet igennem, bliver det klart, at Lee Salems opfordring ikke rigtigt bed sig fast i forbrugerne i 1997, og formentlig heller ikke gør det i 2019.

Du kan altså sagtens købe et klistermærke, hvor Steen fra Steen og Stoffer tisser på eksempelvis et bilmærke. Du gør dog ikke manden bag tegneserien nogen tjeneste. Snarere tværtimod.

– For mig er tegneserier en kunstart, det er et personligt udtryk. Det er derfor, jeg ikke har ansat assistenter. Det er derfor, jeg nægter at udvande eller ødelægge budskabet bag tegneserien ved at sælge merchandise, sagde Bill Watterson selv om emnet under en tale ved en tegneseriefestival tilbage i 1989, ifølge Clevescene.

Powered by Labrador CMS