Barbie - nu med diabetes

Den nye Barbie kommer med en insulinpumpe, en glukosemonitor og snacks i tasken til at holde blodsukkeret stabilt

Offentliggjort Sidst opdateret

Barbie repræsenterer type 1-diabetes

Mattel har lanceret en ny Barbie-dukke med type 1-diabetes for at øge repræsentationen af medicinske tilstande.

Dukken inkluderer en insulinpumpe, glukosemonitor og snacks for at hjælpe børn med at forstå og relatere til diabetes.


Denne faktaboks blev genereret af Labrador AI og korrekturlæst af en journalist.

En barbiedukke med et høreapparat, med Downs syndrom og med en blindestok er kommet på markedet i de seneste år.

Og nu udvider Mattel, der er legetøjsproducenten bag den verdensomspændende dukke, med endnu en variant.

Børn verden over vil nemlig fremover kunne lege med en barbiedukke, der har type 1-diabetes.

Dukke måler sit blodsukker

Det sker ifølge en pressemeddelelse, for at dukken bedre repræsenterer personer med medicinske tilstande som type 1-diabetes.

Type 1-diabetes er en kronisk, autoimmun sygdom. Det vil sige, at immunforsvaret går til angreb på kroppens egne celler. Her går den til angreb på cellerne, der producerer insulin, så man til sidst ikke kan producere det selv.

Det giver højt blodsukker, som på kort tid kan udvikle sig til en kritisk syreforgiftning.

Med sin blå kjole henviser den nye barbiedukke til symbolerne for diabetesbevidsthed, siger producenten bag. (PR-foto).

Dukken vil blandt andet bære på en sensor, der kan måle blodsukkeret, på sin arm.

Insulinpumpe

Foruden sensoren på armen bærer dukken også på en insulinpumpe og en taske med snacks, der sikrer et stabilt blodsukker.

Derudover er dukken klædt i en blå kjole, der med sin farve henviser til globale symboler for diabetesbevidsthed.

Samlet findes der 175 udgaver af Barbie-dukken med varierende kropstyper, handicap og hudtoner.

- Børn kan se sig selv

- Barbie hjælper med at forme børns tidlige opfattelser af verden. Ved at afspejle medicinske tilstande som type 1-diabetes sikrer vi, at flere børn kan se sig selv i de historier, de forestiller sig, og de dukker, de elsker, lyder det i pressemeddelelsen fra Krista Berger, der er vicedirektør i Mattel.

Barbie-dukken er udviklet i et samarbejde med organisationen Breakthrough T1D, der repræsenterer flere end 300.000 børn og unge med type 1-diabetes i USA.

I Danmark lever 35.500 danskere med type 1-diabetes, estimerer Diabetesforeningen.

På verdensplan lever flere end 1,8 millioner børn og unge under 20 år med type 1-diabetes.

Type 1- og type 2-diabetes var skyld i 3,4 millioner dødsfald på verdensplan i 2024.

Powered by Labrador CMS