Badehotellet: Derfor synger Edward Weyse jazz

På badehotellet rummer dansk jazz en stor plads. Det gør sig generelt gældende i Danmark i 1940’erne.

Offentliggjort Sidst opdateret

Når TV 2 blænder op for Badehotellet, så er musikken en stor del af det. Melodierne, der bliver spillet, er til dels komponeret af Halfdan E og Jeppe Kaas.

Men indimellem dukker der også gamle klassikere op, for eksempel når Edward Weyse giver et nummer ved hotellets klaver.

Artiklen fortsætter efter videoen

1940’erne er dansk jazz’ guldalder, og derfor bærer den syvende sæson også præg af det musikalsk.

Guldalder i Danmark

– 40’erne var dansk jazz’ guldalder. Det var en helt særlig periode, forklarer Niels Overgård, der er indehaver af bloggen Jazznyt, til Kendte.dk og fortsætter:

– Der var jo lukket for inspirationen udefra, så man var nødt til at lave sit eget.

Inspirationen til den danske jazz kom fra 30’ernes store udenlandske jazzstjerner som Duke Ellington og Louis Armstrong. Flere af de store navne nåede i løbet af 30’erne også at optræde i Danmark, hvor de kunne opleves særligt i Københavns natteliv.

Krigen skaber ny jazz

I starten af 1940 er hverdagen præget af besættelsen. Det har også en indflydelse på den musikalske scene i Danmark.

Besættelsen og Anden Verdenskrig får dansk jazz til at udvikle sig, selv om tyskerne egentlig var mere interesseret i at gemme det af vejen.

Det betød også, at jazz ikke var tilgængeligt i radioen. Skulle man dengang høre jazz, skulle man købe lakplader eller begive sig ud på en natklub, hvor de helt store danske jazzmusikere optrådte.

– Dansk jazz havde sin egen lyd. Musikerne i den tid var meget kreative og forsøgte at skabe noget nyt. Der blev føjet noget til musikken, som man kan høre, er et dansk præg, siger Niels Overgård.

En markant ændring i dansk jazz i den tid var, at det blev sunget på dansk. Niels Overgård forklarer, at man dengang også ændrede gamle danske hymner som Marken er mejet og ændrede den, så den blev mere jazzet.

Et oprør mod magten

Men krigen havde sat sine spor på dansk jazzmusik, der blandt andet betød, at sangerinden Rachel Rastenni, som vi måske bedst kender for Dansktop musik, men som dengang sang jazz, måtte flygte, fordi hun var jøde.

Tyskerne forsøgte også at få stoppet alt udgivelse fra jødiske kunstnere.

– De større danske pladeselskaber stopper med at udgive musik af jødiske kunstnere, som oftest var dem, der havde skrevet musikken, for at please besættelsesmagten. Det betød så også at to store – hvis ikke de to største – musikere Svend Asmussen og Leo Mathisen forlod pladeselskabet. Så der var også små protester mod magten dengang, siger Niels Overgård.

Take it Easy

I Danmark var de to største jazzmusikere i den tid Svend Asmussen og Leo Mathisen. Sidstnævnte er faktisk også en stor karakter i TV 2-serien Badehotellet.

Hans store hit Take it Easy er en ofte brugt melodi på Badehotellet, som Edward Weyse i første afsnit giver sit bud på. Men det var faktisk ikke danske Leo Mathisen, der var den første til at indspille hittet.

– Den blev først indspillet af den sorte sangerinde Valaida Snow, der blev kaldt den kvindelige Louis Armstrong. Hun var i Danmark og indspillede fire pladesider, altså to i alt, hvor Take it Easy var på. Det gjorde hun i sommeren 1940, siger Niels Overgård.

Leo Mathisen udgav først sin version af hittet i 1941, men Niels Overgård forklarer, at Leo Mathisen sagtens kunne have optrådt med sangen før, at han udgav den.

Det kan jo være der, Edward Weyse har opdaget den, for da Badehotellets syvende sæson foregår i 1940, så har det ikke været Leo Mathisens egen udgivelse af sangen, som den elskede Badehotellet-karakter har fået fat i.

Hittet voksede

I 1940’erne var Take it Easy ikke det hit, som det bliver betragtet som i dag. Det skyldtes blandt andet tiden, hvor det var svært at høre jazzmusik på grund af Anden Verdenskrig. Ligesom det også var de færreste, der ville ofre penge på at købe lakplader.

– Større var det heller ikke dengang. Det voksede i 60’erne, hvor Leo Mathisen udgav en opsamling, der har solgt rigtig meget, siger Niels Overgaard.

Selv om karrieren ikke blev så lang for Leo Mathisen, så vil Niels Overgaard alligevel klassificere ham som en af Danmarks største jazzmusikere.

– Han var nok den første store jazzmusiker. Han var med, da jazz startede i Danmark, siger Niels Overgård, der forklarer, at Leo Mathisen var aktiv fra slut 20’erne til 1953.

Den danske jazzmusik og ikke mindst hittet Take it Easy er udødeliggjort. Og heldigvis kan den musik nydes de kommende mandage, når den syvende sæson af Badehotellet ruller over skærmen på TV 2.

Powered by Labrador CMS