-Jeg er blevet mere hårdfør

Engang var det nærmest forbudt at tale om sin løn, fortæller skuespilleren, som frygtede at blive frosset ude

Udgivet Opdateret

DR's nye store seriesatsning anno 2022, 'Carmen Curlers', udspiller sig i 1960'erne.

Omdrejningspunktet er udviklingen af den lille elektriske papillot.

Den banebrydende opfindelse inden for skønhedsindustrien kunne på få minutter bobbe håret op. Den lynhurtige løsning kunne frigive mere tid til kvindernes huslige gøremål. Smart!, lød salgsargumentet.

Men den elektriske papillot gjorde meget mere end det. Den skabte en masse arbejdspladser - og mange af de stillinger blev bestredet af kvinder.

Kendte ikke historien

Signe Egholm Olsen, der medvirker i serien i rollen som søster til den kvindelige hovedrolle, har sat massevis af Carmen Curlers i sit eget hår i sin tid på Det Kongelige Teater, men den prisbelønnede skuespiller har ikke kendt historien bag - før nu.

- Jeg synes, det er så vigtigt, at vi forstår historien, og hvad vi er gjort af. For at forstå, hvem vi er i dag, er vi nødt til at forstå vores fortid, og det synes jeg, denne historie er med til at hjælpe os med, siger den 42-årige skuespiller.

- Jeg tror, at mange af de ligestillingsproblemer, vi står med i dag, har tråde tilbage til den tid - og til tider før det, fortsætter hun.

-Det er vanvittigt

Fra de godt 60 år, der er mellem handlingen i 'Carmen Curlers' og til dagens Danmark, er der dog sket en stor udvikling, fortæller Signe Egholm Olsen.

- Jeg synes, vi gør rigtigt meget for at prøve at komme uligheden til livs. Jeg føler ikke personligt, at jeg lider meget under den, siger hun og fortsætter:

- Men jeg har oplevet, at vi kvindelige skuespillere skal kæmpe mere for at få den samme løn som en mandlig skuespiller med samme anciennitet for det samme stykke arbejde. Det er vanvittigt.

Har fået mundkurv på

Signe Egholm Olsen refererer til tidligere lønstatistikker, som sort på hvidt har vist, at kvindelige skuespillere tjener mindre end deres mandlige kolleger.

Noget, hun selv og flere af hendes kolleger - både mænd og kvinder - er citeret i andre medier for at belyse.

- Der er kommet en helt anden solidaritet i branchen, og det er fantastisk. Da jeg blev uddannet skuespiller i 2003, var det nærmest forbudt at tale sammen om sin løn, fortæller skuespilleren. 

- Jeg har fået at vide, at jeg ikke måtte tale om min løn. Fået mundkurv på. Jeg troede også, jeg ville blive frosset ude, lyder det.

- Vil jeg så overhovedet lave det?"

Det tog Signe Egholm Olsen en del år at finde ud af, at det overhovedet ikke var forbudt at tale om løn, og at det ikke havde hjemmel i loven.

Hun har siden kontaktet flere af sine mandlige kolleger inden en lønforhandling for at vide, hvilket leje hun skulle gå efter.

- Når man siger det til en lønforhandling, skal man være villig til at miste jobbet også, siger Signe Egholm Olsen og tilføjer:

- Jeg har en stor retfærdighedssans, så det kan også tage lysten fra mig i forhold til et job, hvis jeg ikke synes, at det er en ordentlig, tilsvarende løn. Jeg er blevet lidt mere hårdfør med årene og er begyndt at gøre op med mig selv: Vil jeg så overhovedet lave det?

Tæt på nervesammenbrud

Skuespilleren er ikke bange for at sige, hvad hun gerne vil have i løn, ej heller for at brænde sine broer.

- Det er noget, alderen gør ved en. For da jeg var 25, var jeg ikke ligeglad. Der gav det mig tæt på et nervesammenbrud, vil jeg nærmest sige, hvis folk snakkede hårdt til mig i en lønforhandling, fortæller Signe Egholm Olsen.

- Sådan har jeg det heldigvis ikke mere, tilføjer hun.

- Jeg tror, at mange af de ligestillingsproblemer, vi står med i dag, har tråde tilbage til den tid og til tider før det også, siger Signe Egholm Olsen om 'Carmen Curlers'. (Arkivfoto).
- Jeg tror, at mange af de ligestillingsproblemer, vi står med i dag, har tråde tilbage til den tid og til tider før det også, siger Signe Egholm Olsen om 'Carmen Curlers'. (Arkivfoto).
Powered by Labrador CMS