Byder ind på kritik af kongehuset

Det er almindeligt kendt, lyder det fra ekspert

Offentliggjort Sidst opdateret

Efter kritikken af kongehusets Instagram-video, hvor kongeparrets fire børn dyster om at lave det flotteste kagehus omgivet af porcelæn fra Royal Copenhagen, har kongehuset afvist, at der er tale om reklame. 

Ikke opsigtsvækkende

Ser man på sagen med brandingbriller, er der ifølge lektor ved Syddansk Universitet og ekspert i royal branding, Jannek K. Sommer, heller ikke noget opsigtsvækkende i, at netop Kongefamilien har meget porcelæn fra Royal Copenhagen stående fremme.

Det skriver B.T.

Ikke problematisk

- Jeg synes slet ikke, det er problematisk. Det er almindeligt kendt, at kongehuset har det alle steder. De har Flora Danica-stel til de pæne selskaber, så man har Royal Copenhagen for rigtig mange penge, siger han.

Drengene snød så det drev, da der i weekenden blev budt på nærmest ultimativ julehygge i kongefamiliens hjem på Amalienborg

Historisk knyttet

Han peger på, at kongehuset historisk har knyttet sig tæt til klassiske danske brands som Royal Copenhagen og Flora Danica, og at det derfor falder naturligt ind i det royale univers. 

Samtidig anerkender han, at videoen i praksis fungerer som særdeles god reklame for porcelænsproducenten.

Tjener ikke på det

- Når det er sagt, er der ingen konkrete kommercielle interesser - kongefamilien tjener jo ikke penge på det, understreger han.

Ifølge lektoren er det mere interessant, at sagen viser, hvordan flere danskere i dag er blevet mere opmærksomme på grænsen mellem kongehuset og det kommercielle, og at den grænse i stigende grad bliver diskuteret.

Powered by Labrador CMS