Så mange så Oscarshow i TV

Amerikanske ABC har registreret det højeste antal Oscarseere i fire år

Udgivet Opdateret

Omkring 19,5 millioner amerikanere så med, da årets oscarstatuetter blev uddelt i Los Angeles søndag aften lokal tid.

Det er det højeste antal seere i fire år, skriver nyhedsbureauet Reuters på baggrund af tal fra ABC.

Sidste år satte 18,8 millioner sig foran skærmen for at følge med i prisuddelingen, og der er dermed sket en stigning på fire procent, lyder det.

Også stort på sociale medier

Også på sociale medier fik prisuddelingen opmærksomhed. Her interagerede 18,5 millioner personer med udsendelsen, hvilket også er en stigning på omkring fire procent siden sidste år ifølge ABC.

På det sociale medie X, tidligere kendt som Twitter, var hashtagget #Oscars også det mest populære i USA gennem hele showet, og det var det mest anvendte hashtag hele søndagen igennem.

I 2021 endte det amerikanske seertal på omkring ti millioner, hvilket er det laveste nogensinde. Både i 2022 og 2023 steg det dog igen.

"Barbie", som har været en stor succes, når det kommer til billetsalg, og som var nomineret i flere kategorier, måtte nøjes med en statuette i kategorien Bedste Originale Sang for Billie Eilish' "What Was I Made For?".

Startede tidligere

Søndagens show startede en time tidligere, end det de foregående år har gjort, hvilket kan have haft en betydning for seergevinsten.

Generelt set har antallet af tv-seere til diverse større prisuddelinger været faldende i de seneste år. Det skyldes blandt andet, at mange søger mod streaming og sociale medier i stedet for live-tv.

Den oscaruddeling, der historisk har haft flest tv-øjne rettet mod sig, var showet i 1998, hvor storfilmen "Titanic" ryddede bordet og vandt 11 Oscars.

Her så mere end 57 millioner amerikanere med.

Vært får ros

Den amerikanske komiker og talkshowvært Jimmy Kimmel var dette års vært, hvilket var hans fjerde gang i rollen. Ifølge Reuters har der været positive anmeldelser af hans præstation på scenen.

Showet centrerede sig blandt andet om de to film, der sidste år solgte flest billetter, og som begge var nomineret i flere kategorier. Det gjaldt "Oppenheimer" og "Barbie".

Mens "Oppenheimer" vandt i alt syv priser - herunder prisen for Årets Film - måtte "Barbie" nøjes med en statuette i kategorien Bedste Originale Sang for Billie Eilish' "What Was I Made For?".

Powered by Labrador CMS