Vild ny elbil: Men der er dog kritik

Natten til mandag dansk tid blev den nye super elbil fra Ford præsenteret under navnet Mustang Mach-E.

Offentliggjort Sidst opdateret

Kritiske røster vil givet proklamere, at en Ford Mustang er med en V8-motor, der larmer, når nøglen drejes i tændingen. Sådan er det dog ikke nødvendigvis i fremtiden, for i 2021 rammer en helt ny Mustang det danske marked.

(Artiklen fortsætter under videoen)

Mustang Mach-E, som den hedder, blev præsenteret natten til mandag, og her er der tale om en batteridrevet elbil, der hverken larmer eller raser, når speederen mases i bund.

Den første Ford Mustang rullede ud på vejene i 1964, og det var dengang en kæmpesatsning for amerikanske Ford. Målet var at lave en sportsbil, der henvendte sig til alle, og tallene taler sit tydelige sprog.

Den solgte op gennem 60’erne i millionvis. Spørgsmålet er, om den nye el-bil også kommer til at gøre det samme. I hvert fald møder den ikke lige frem jubelbrøl fra den danske Ford Mustang-klub Mustang Club of Denmarks formand.

Fin elbil, men ..

Kim Sennenwald, som han hedder, har selvsagt endnu ikke hverken rørt eller kørt den nye bil, der altså efter planen først kommer til Danmark i 2021, men han regner dog med at komme til det i kraft af sit virke som formand for de mere end 1000 medlemmer.

– Jeg synes, en Mustang er en muskelbil, og nu kommer der en elbil ind i den række. Min holdning er, at det er en fin elbil, men jeg fatter ikke, hvorfor den skal hedde Mustang. Det er med til at udvande et klassisk brand, lyder det fra formanden mandag formiddag.

Ideen bag den nye Mustang elbil, at den kan blive en gevinst for den pressede bilfabrikant, der fattes omsætning og kapital. Ford har annonceret, at producenten vil bruge knap 80 milliarder danske kroner på at udvikle el- og hybridbiler frem mod 2022.

– Her er det produkt, der er kommet ud af vores nye måde at tænke på, sagde topchef Jim Hackett ved præsentationen.

Mustang er muskel

Den nye Mach-E, der skal fremstilles på en ny kæmpefabrik i Mexico, kan vist bedst beskrives som en blanding af en sportsvogn, en familiebil og en SUV. Modsat den oprindelige tanke om Mustang, der langt mere er en klassisk sportsvogn.

Problemet med den nye elbil kan ifølge Mustang-formanden blive, at der ikke er samme muskelkraft over Mach-E’en. Han er bange for, at det ender med, at Mustang kommer til at stå for noget, det ikke er.

– Jeg tror ikke, den her bil kommer til at tiltrække Mustang-entusiaster. Det bliver mere en bil til de, der gerne vil have en elbil, og elbiler er jo nok fremtiden, siger han og understreger, at han bestemt ikke regner med, at denne nye type vogn vil generere et medlemsboost af Mach-E-købere.

– Vi kommer nok mest til at grine lidt af den her underlige “søster”. Det bliver nok familiens sorte får, siger han til Newsbreak.dk.

Alle – også elbil-ejere – er dog velkomne som medlemmer i Mustang Club of Denmark.

Ford Mustang Mach-E

Standardmodellen bliver med et batteri på 75 kWh, en rækkevidde på 450 kilometer, en motor med 258 hk og baghjulstræk.

Den får en pris på 452.000 kroner.

Den udvidede model bliver med et batteri på 99 kWh, en rækkevidde på 600 kilometer, en formotor med 68 hk, bagmotor på 258 hk og firehjulstræk.

Prisen lander således omkring 700.000 kroner.

Længde x bredde x højde: 471 x 188 x 160 centimeter.

Akselafstand: 298 centimeter.

Bilen kan købes i Danmark fra sidst i 2021.

Kilde: FDM

null
Powered by Labrador CMS