Netflix advarer: Susanne Bier-film skaber farlig trend

I starten var det en harmløs og sjov joke - nu advarer Netflix mod den virale udfordring "Bird Box challenge".

Danske Susanne Bier har instrueret – og Sandra Bullock spiller hovedrollen – i Bird Box. (Foto: Scanpix)
Udgivet Opdateret

Danske Susanne Bier lader til at have skabt et vaskeægte verdenshit med sin nye film, den Netflix-eksklusive “Bird Box”.

Netflix har postet masser af penge i markedsføring af filmen – og det ser nu ud til at give bagslag. Det skriver det amerikanske medie The Verge.

Filmen Bird Box handler nemlig om en familie, der lever med bind for øjnene – og nu er det så blevet smart selv at rende rundt med bind for øjnene.

Youtuberen Morgan Adams er en af dem, der har taget trenden til sig – i en video, hvor hun går med bind for øjnene i et døgn.

Trenden har fået Netflix til at advare – det er altså ikke klogt at gå med bind for øjnene, skriver streaminggiganten i et tweet:

Slår rekorder

Netop de vilde internet-reaktioner spekuleres i at være en af årsagerne til, at filmen ifølge Netflix selv blev set 45 millioner gange den første uge, den var online. Det gør den til den mest streamede film i løbet af syv dage i Netflix’ historie.

Det skriver Netflix på Twitter.

– Det er totalt vildt. Det er skønt, siger Susanne Bier.

Hun havde en fornemmelse af, at der var mange, der så filmen, da hun begyndte at se en masse reaktioner på den på Twitter.

– Der tænkte jeg: Det begynder at ligne et fænomen. Det kan godt blive meget større, end jeg egentlig havde regnet med, siger hun.

Netflix baserer seerantallet på personer, der har set mere end 70 procent af filmen. Derfor er dem, der blot har startet den et kort øjeblik, ikke talt med i de godt 45 millioner visninger.

Filmen handler om en kvinde, der sammen med sine to børn skal gå igennem en skov med bind for øjnene, så de undgår at se på de monstre, der får folk, der ser dem, til at begå selvmord.

Powered by Labrador CMS