25 år siden den blodige weekend

Ayrton Senna blev dræbt på Formel1-banen for 25 år siden. Men ulykken stod ikke alene.

Udgivet Opdateret

Ayrton Senna blev dræbt i en frygtelig ulykke for 25 år siden. Det forfærdelige uheld skete i San Marinos grand prix, Imola, og er en særdeles omtalt tragedie i en fremadstormende sportsgren. Ikke mindst fordi det sjældent sker, at kørere i Formel1 bliver dræbt.

Da franskmanden Jules Bianchi døde i juli 2015 af kvæstelser fra en ulykke på Suzuka-banen i Japan i oktober 2014 var det således den første dødsulykke i et aktivt grand prix siden netop Ayrton Sennas dramatiske endeligt. Før ulykken i ’94 skal vi helt tilbage til 1982.

Brasilianeren Senna var ikke bare Formel1-kører. Han var en af de absolut bedste i sin tid, og derfor gik der et gys gennem racer-fans verden over, da hans Williams FW16 kørte af banen i det såkaldte Tamburello-sving på den legendariske Autodromo Enzo e Dino Ferrari. Senna førte på det tidspunkt løbet foran i dag lige så legendariske Michael Schumacher.

Med omtrent 220-230 kilometer i timen kørte Williams-raceren direkte ind i en betonvæg, og TV-seere verden over kunne forfærdet se, hvordan vragstykker fløj til højre og venstre. Hurtigt stod det klart, at Formel1-historien stod foran en ændring.

Skandale-løbet

Det var ikke fordi, det skortede på forvarsler om, at 1994 i Imola skulle blive skelsættende. Løbet var nemlig gennem hele weekenden for 25 år siden præget af ulykker. Allerede under træningen gik det helt galt. Også for en brasilianer.

Rubens Barrichello, der dengang blot var en ung fremadstormende andenårskører i fuldblodsklassen, kørte galt under fredagens træning på banen, og det lagde kimen for en af de mest dramatiske og tragiske weekender i Formel1-historien.

På det tidspunkt kørte den unge mand i en Jordan-racer, der under træningen pludselig ramte muren på det sted, der kendes som Variante Bassa, og sammenstødet sendte hans bil på hovedet. Barrichello blev slået bevidstløs og var døden nær, for hans tunge blokerede luftvejene, men lægestaben fik overtaget. Så heldig var hverken Senna eller østrigeren Roland Ratzenberger.

Sidstnævnte blev dræbt lørdag under selve kvalifikationen. Ratzenberger forulykkede i kurven efter Tamburello-svinge, og netop hans død fik kørerne til i fællesskab at kræve forbedringer på sikkerhed og biler. Senna skulle være en af tre foregangsmænd i bestyrelsen. Få timer før sin egen død.

En brutal død

Efter bare to minutter blev Ayrton Senna løftet ud af sin forulykkede bil, og han kunne således behandles. Det foregik oprindelig på banen, hvor der var hejst rødt flag for at sikre, at ingen biler kom kørende forbi.

Klokken 18.40 kom den officielle meddelelse fra hospitalet. Senna var død. På dødsattesten blev skrevet 14.17. Det var det tidspunkt, hvor raceren ramte muren, for – som den dengang faste løbslæge og hjerneforsker Sidney Watkins sagde – da stoppede Sennas hjerne med at fungere. Det har han tidligere sagt, at han vidste fra det øjeblik, han så brasilianeren i øjnene efter ulykken.

At der var tale om en ulykke af en særlig karakter bliver understreget ved, at britiske BBC, der sendte TV-transmissionen, omgående afbrød signalet fra banen, da Senna modtog behandling. Billederne var ganske enkelt for voldsomme.

I hjemlandet blev tabet af den store sportsstjerne, og det var han virkelig, markeret med tre dages landesorg. Det siger en del om, hvem han var – og hvad han betød.

En karakter uden lige

Det tager ikke lang tid at finde artikler og opslag fra eksperter og kolleger, der beskriver Ayrton Senna og hans særlige stil. Han blev af mange beskrevet som komplet utilregnelig, og den indstilling og køreteknik var med til at sikre verdensmesterskaber i Formel1 i både 1988, 1990 og 1991.

På trods af det nu er 25 år siden Ayrton Sennas død sidder han stadig solidt på tredjepladsen over flest pole positions med 65. Kun overgået af Michael Schumacher (68) og Lewis Hamilton ( 84).

Foruden at være dygtig og henrykke en generation af kørere og fans, så beskriver de fleste Ayrton Senna som et menneske med hjertet på det rette sted. For eksempel skriver Richard Williams fra engelske The Guardian i sin mindeartikel:

Væk fra banen forsøgte Senna at gøre verden bedre. Han gav millioner og velgørenhed og gennem en familiestyret organisation fortsætter arbejdet med at uddanne fattige børn i Brasilien. Alle ting, der viser, at intet i livet – selv ikke en racerkørers karakter – er så simpel og ligetil, som vi måske forestiller os“.

I Ayrton Sennas smadrede bil lå et sammenfoldet flag, som han ville have hejst i triumf efter nok en sejr i en grand prix. Det er vane. Flaget var ikke brasiliansk. Det var østrigsk. Til ære for Ratzenberger.

Kilder:

Senna: The driver who lit up Formula One

The last 96 hours of Ayrton Senna

Ayrton Senna: Il Racconto Della

The Death of Ayrton Senna

Ayrton Senna: 25 years since F1 lost its flawed, fascinating hero

Powered by Labrador CMS