Verdens dyreste af slagsen

Bruun Rasmussen har haft et vanvittig dyrt møblement under hammeren.

Peter Kjelgaard, Kasper Nielsen og Frederik Bruun Rasmussen i Finn Juhl-møblementet. Foto: Bruun Rasmussen
Udgivet Opdateret

En sofa og to stole. I sig selv simpelt, men når der står Finn Juhl på designerens navneskilt er det alt andet end. Auktionshuset Bruun Rasmussen har beviset. I en pressemeddelelse fremgår det nemlig, at hammerslag har resulteret i en rekord.

(Artiklen fortsætter under videoen)

4,03 millioner kroner kostede det nemlig en europæisk samler at købe det såkaldte “elefantmøblement” til sin samling af design-klassikere. Auktionen blev holdt i de traditionsrige lokaler i Bredgade, København.

Det var førstearving Frederik Bruun Rasmussen selv, der stod på podiet, da hammeren faldt på henholdsvis 2,1 millioner kroner for sofaen og en enkelt for de to stole. Den samlede pris beregnes inklusive salær og kunstnerafgift.

– Med den fantastiske pris på Finn Juhl-møblementet har vi fået et bevis for, at klicheen om at godt design holder, er blevet slået fast med syvtommersøvn. Det har været en fantastisk proces fra vi fik møblerne indleveret, fik dem restaureret, og nu solgt til rekordpris, siger Peter Kjelgaard, afdelingsleder hos Bruun Rasmussens afdeling for moderne design.

Unikt stykke historie

Der er såmænd også tale om lidt af særlig historie. For sofasættet, der er lavet af Finn Juhl i 1939 og præsenteret på Snedkerlaugets Møbeludstilling uden stor succes, var faktisk umiddelbart mistænkt forsvundet, skriver auktionshuset.

Sættet blev dog købt af kunstneren Mogens Lorentzen og har siden været i familiens eje. Det vidste designverdenen dog ikke. Allerede et par år efter blev billeder af sofaen inkluderet i bøger om dansk design, men alle troede, den var gået tabt. Det var derfor et unikt stykke designhistorie og kulturarv, der blev solgt torsdag.

– Jeg har arbejdet hele mit voksenliv med dansk design, men det her er det mest interessante møbel, som jeg nogensinde har haft mellem hænderne. Sofaen kendes kun fra fotografier i litteraturen, og alle i designverdenen har troet, at den var forsvundet. Jeg betragter det nærmest som om, at et af de helt store mysterier i dansk designhistorie er blevet opklaret.

Powered by Labrador CMS