Prins i strid modvind
Prins Charles skulle tale om flys udledning af drivhusgasser. Han tog en helikopter.
Der er ingen tid at spilde, hvis vi skal redde klimaet.
Nogenlunde sådan var prins Charles’ budskab, da han fredag talte dunder foran klimaforskere på universitetet i Cambridge. Det skriver The Mirror.
Og der er tilsyneladende så lidt plads til tidsspilde, at prins Charles havde valgt at fragte sig de godt 200 kilometer fra Highgrove til Cambridge.
Efterfølgende satte han sig i helikopteren igen, og fløj de 85 kilometer til slottet i Sandringham.
Massiv kritik
Prinsens dispositioner vækker nu massiv kritik fra flere grønne organisationer.
Helikopterturen vurderes at have brændt 2,5 ton CO2 af, brugt hundredvis af liter brændstof og kostet mindst 100.000 kroner.
Havde han tilbagelagt turen i bil, kunne han have været nede på kun 200 kilo CO2, vurderes det.
Blandt kritikerne er Graham Smith, direktør i kampagnegruppen Republic:
– Han vil gerne spille rollen, men ikke sætte handling bag ordene. Tilsyneladende er der et regelsæt for ham, og et for os andre. Det ville have været ret let at køre eller tage toget, siger han.
Samme kritik kommer Lucy Gilliam fra organisationen Transport & Environment med:
– Han kunne have benyttet en bil med chauffør, helst en elektrisk, hvis han virkelig vil gøre, som han prædiker. Han har helt sikkert råd til en Tesla, siger hun og fortsætter:
– Jeg er ikke i tvivl om, at prins Charles har forstået budskabet. Men hvis han virkelig vil gøre noget, skal han selv foretage de ændringer, der kan sende et signal til omverdenen, siger hun.
Hoffet i forsvar
En talsmand fra prins Charles’ hof, Clarence House, tager ikke overraskende prinsen i forsvar:
– Prinsen er ikke selv involveret i beslutninger om hans transport. Men han sørger for, at al CO2-udledning bliver kompenseret hvert år.
Ifølge talsmanden bliver der altid foretaget en konkret vurdering ud fra tid, distance og sikkerhed:
– For at varetage så mange forpligtelser i Storbritannien og resten af verden, er prinsen nødt til nogle gange at flyve. Men som han selv siger, så vil han være det første til at benytte en mere bæredygtig løsning, når den altså eksisterer, siger talsmanden.