Musikforsker: Grand Prix er jo en landskamp
- Det jo ligesom en landskamp. Sådan siger seniorforsker i populærmusik, Henrik Smith Sivertsen om Dansk Melodi Grand Prix.
1,5 millioner danskere vil formentlig tænde for DR1 på lørdag og se Dansk Melodi Grand Prix. Sådan har seertallene nemlig set ud i gennemsnit de seneste 10 år.
Det er bemærkelsesværdigt, at Melodi Grand Prix stadig kan tiltrække så mange seere, men her spiller showets historiske element ind, mener seniorforsker i populærmusik, Henrik Smith Sivertsen.
– Det jo ligesom en landskamp, siger han til DR P4 Midt & Vest.
Henrik Smith Sivertsen peger på, at hele konkurrenceformatet, hvor man stemmer på sin favorit og senere hepper på Danmark mod de andre europæiske lande, gør det nemt at mobilisere os og skabe en fælles stemning.
Især de unge ser med
Især de unge vil gerne se med, når der er Melodi Grand Prix. Det er der en særlig grund til, mener musikforskeren.
– De er vokset op med børne-MGP, X-factor og alle de andre talentshows, og de har ikke nødvendigvis den ironiske distance til det, som den voksne generation. Teenagere fortæller mig, at de faktisk synes, det er fedt, siger Henrik Smith Sivertsen.
Melodi Grand Prix blev afholdt i Danmark for første gang i 1957 og er dermed det ældste tv-underholdningsprogram.