Hollywood-stjerner til kamp mod plastik i ny reklame

Kendte skuespillere opfordrer til at bremse det gigantiske forbrug af plastikflasker i en ny reklamekampagne.

Mayim Balak, der spiller Amy i serien Big Bang Theory og Kristian Nairn, der især er kendt som Hodor i Game of Thrones, forsøger med en humoristisk video at udstille vores ulogiske forbrug af plastikflasker. Pressefoto.
Mayim Balak, der spiller Amy i serien Big Bang Theory og Kristian Nairn, der især er kendt som Hodor i Game of Thrones, forsøger med en humoristisk video at udstille vores ulogiske forbrug af plastikflasker. Pressefoto.
Udgivet Opdateret

To Hollywood-skuespillere deltager i en storstilet reklamekampagne, der forsøger at skabe opmærksomhed på problemerne ved det høje forbrug af engangsplastikfalsker – og samtidig promovere Sodastream.

Mayim Balak, der spiller Amy i serien Big Bang Theory og Kristian Nairn, der især er kendt som Hodor i Game of Thrones, forsøger med en humoristisk video at udstille vores ulogiske forbrug af plastikflasker.

Optagelser fremskyndet

Optagelser af kampagnen blev fremskyndet, da Mayim Bialik fik anvisninger om at hvile sine stemmebånd i en måned fra sin læge.

Det har dog ikke fået skuespillerinden til at tie helt.

– Kampagnen har et stærkt budskab, som er vigtigt at få fortalt, før jeg hviler mine stemmebånd.

– Hver dag bliver der brugt mere end en milliard plastikflasker på verdensplan, og størstedelen af dem ender i vores affaldsdepoter, parker og oceaner, hvor de ødelægger miljøet og dræber havdyr, siger Mayim Balak.

Eksklusive spørgsmål til skuespilleren

Kendte.dk har i forbindelse med lanceringen af reklamekampagnen stillet en række eksklusive spørgsmål til Big Bang Theory-skuespilleren, der også er miljøforkæmper og indehaver af en doktorgrad i neurovidenskab.

Hvorfor deltager du i denne type reklamer? 

– Jeg laver ikke mange reklamer, men jeg ser det ikke kun som en reklame. Det er et miljøbudskab samtidig. Sodastream kontaktede mig og fortalte, at de ville lave en reklame, som foregik på t museum, og allerede der lød det som en sjov ting eftersom jeg – som den nørd, jeg er – er en “museums-person”, svarer Mayim Bialik.

Hun fortæller videre, at budskabet og fortællingen i reklamen tiltalte hende.

– Idéen i manuskriptet er at lave en fiktiv race, der uddøde på grund af deres vane med at bruge engangsplastikflasker. Vi har udviklet os enormt meget som art, men selvom vi ved, at plastikflasker forurener vores miljø og dræber livet i havet, bruger vi dem fortsat. Engangsplastikflasker burde være fortid og hører hjemme på et museum, udtaler hun.

Hvad skal vi gøre for at løse problemerne med plastikflasker?

– Mange mennesker føler, at der ikke er noget at stille op, men sandheden er, at genbrug er bedre end ingenting. Små indsatser gør en forskel. Og selv genbrug er en “beskidt” branche, som involverer store industrielle transportsystemer og anlæg, der i sig selv er forurenende. Derfor tror jeg på, at fremtiden ligger i at mindske forureningen ved kilden.

Hvad håber du på at reklamerne vil opnå?

– Mit håb er at skabe opmærksomhed på konsekvenserne forurening fra plastikflasker og at få folkt til at overveje alternativer til at købe sodavand og vand med brus i plastikflasker, der ender som skrald.

Har du fået nogen reaktioner efter du har deltaget i reklamerne?

– Jeg har fået mange positive reaktionener på videoen – hovedsageligt fra folk, der sætter pris på på, at reklamen bruger humor til at understrege, hvor vigtigt miljøet er.

Du kan se reklamevideoen nedenunder…

Powered by Labrador CMS