Her er Dronning Margrethes holdning til Facebook

Kongehusets kommunikationschef, Lene Balleby, fortæller, hvordan kongehuset bruger de sociale medier.

Offentliggjort Sidst opdateret

Når dronning Margrethe tager prinsesse Josephine i hånden under et julearrangement på Christiansborg Slot, eller kronprinseparret har deres børn med til Lucia-optog på Frederiksberg, så kan danskerne følge en lille smule med hjemme fra sofaen.

I to et halvt år har kongehuset nemlig lystigt delt billeder og videoer af de kongelige på Facebook og Instagram.

Og selv om det oprindeligt var planen kun at dele to til tre opslag om ugen, så bliver der i dag delt langt flere billeder og opslag end det.

Det fortæller kongehusets kommunikationschef, Lene Balleby, i et interview med Dansk Markedsføring.

– Vi blev overhalet af virkeligheden og de kongeliges egen interesse i at være på. De kongelige vil jo gerne selv være på de platforme, hvor danskerne er, og hermed vise, hvad de laver, siger hun.

En del af kongehusets strategi på de sociale medier er at give danskerne indblik i særlige øjeblikke, som de ellers ikke ville have set, fortæller Lene Balleby.

Kongehuset har for eksempel delt billeder af kronprinsens og prins Joachims gamle legetøj og en video af kronprinsesse Mary, der danser med en gruppe kvinder på en rejse i Kenya.

Men det indblik, som danskerne får i de kongeliges liv, er skarpt kontrolleret og styret af kongehuset, som er optaget af, at kommunikationen ikke får de kongelige til at fremstå som kendisser.

– Det kræver, at vi bevarer noget mystik. Det er det, jeg plejer at kalde sommerfuglestøvet. Hvis du fjerner det, så forsvinder noget af den magi, der også gerne må være om monarkiet, siger Lene Balleby til Dansk Markedsføring.

Hun fortæller også, at det ligger dronningen på sinde, at kongehuset er med på noderne og til stede på nye medier.

– Dronningen beskæftiger sig ikke særlig meget med teknologi, men dronningen ved godt, hvad teknologierne kan, og er meget bevidst om vigtigheden af, at kongehuset følger med tiden, siger Lene Balleby.

I dag synes over 220.000 personer godt om det danske kongehus på Facebook, mens 260.000 personer følger de kongelige på Instagram.

Powered by Labrador CMS