Anmeldere om Valhalla-film: Skuffer fælt og kedelig
En ny film om Valhalla, der baserer sig på 40 år gammel tegneserie, imponerer ikke anmelderne.
Da filmatiseringen af Peter Madsens tegneserie “Valhalla”, baseret på nordisk mytologi, i 1986 blev vist i de danske biografer, løste mere end en halv million billet.
Nu rammer instruktør Fenar Ahmads fortolkning af historien – denne gang med rigtige skuespillere – de danske biografer.
Artiklen fortsætter under videoen.
Men biografgængere risikerer at blive skuffede, hvis man spørger man anmelderne.
I Politiken konkluderes det, at filmen “skuffer fælt”, og den får to hjerter, mens den i Jyllands-Posten får tre stjerner og bliver kaldt “jætteflot, men kedelig.”
– Han (Fenar Ahamad, red.) arbejder i blockbusterens tjeneste, og det ligner, at mange af beslutningerne i filmens kreative proces er taget i en komité, hvor udtrykket er blevet buldrende, lidt koldt – og flot, javel – men også noget ligegyldigt, skriver Jacob Wendt Jensen i Jyllands-Posten.
Humoren mangler
Berlingskes anmelder Kristian Lindberg skriver, at de “langsommeligt deklamerede replikker buldrer som en tom mjødtønde.” Han kvitterer med tre stjerner.
Filmen får blandt andet kritik for at mangle humor.
– Uden humor forsvinder enhver nuance i filmens karaktertegning, hvilket er den største mangel i forhold til forlægget, hvor særligt Loke var en dybt forunderlig figur, skriver Politikens anmelder Joakim Grundahl.
Han mener heller ikke, at de visuelle muligheder i filmen bliver forløst overbevisende.
– “Valhalla” er ikke en produktion, der kan måle sig med de internationale fantasyfilm, den efterligner. Og som arvtager til Peter Madsens særlige nordiske tone, der ligger i forlængelse af den overleverede mytologi, skuffer den fælt, lyder det videre fra Politiken-anmelderen.
Filmen får dog ros for sit visuelle udtryk af Berlingskes anmelder, der er imponeret over, hvor loyalt det visuelt er lykkedes at genskabe tegneseriens karakterer:
– Filmens Røskva (Cecilia Loffredo) har store cirkelrunde øjne som i tegneserien og på hendes storebror, Tjalfe (Saxo Moltke-Leth) hænger hårtjavserne ned over øjnene, nøjagtig som Peter Madsen tegnede dem for 40 år siden, skriver Kristian Lindberg.